Zakład Maszyn Elektrycznych i Inżynierii Elektrycznej w Transporcie
Laboratorium elektrycznych i hybrydowych napędów samochodowych
Prowadzone zajęcia dydaktyczne oraz badania z zakresu:
- badania napędów elektrycznych dla pojazdów samochodowych,
- badania napędów hybrydowych dla pojazdów samochodowych,
- badania promieni zasięgu samochodów, oporów ruchu,
- badania źródeł energii dla pojazdów energooszczędnych,
- projektowanie elektrycznych i hybrydowych układów napędowych.
Wyposażenie laboratorium: samochód z napędem elektrycznym, pojazd trójkołowy z napędem hybrydowym, baterie akumulatorów kwasowo-ołowiowych i niklowo-wodorkowych, baterie superkondensatorów, ogniwo fotowoltaiczne, rejestratory sygnałów analogowych, karty pomiarowe oraz układy programowalne National Instruments, oscyloskopy, multimetry.
Laboratorium elektrotechniki i elektroniki samochodowej
Prowadzone zajęcia dydaktyczne oraz badania z zakresu:
- układów sterowania silnikami spalinowymi - układy zapłonowe, układy wtryskowe,
- diagnostyka silników spalinowych, sterowników silników spalinowych oraz sterowników systemów bezpieczeństwa i komfortu jazdy,
- badanie źródeł energii samochodów - akumulatory, alternatory,
- badanie układów rozruchu silników spalinowych,
- badanie termowizyjne silników spalinowych, układów dolotowych i wydechowych,
- badania czujników i układów wykonawczych w technice Automotive,
- badania systemów oświetlenia pojazdów samochodowych, diagnostyka oświetlenia samochodowego, energooszczędne układy oświetlenia.
Wyposażenie laboratorium: stanowiska dydaktyczno-badawcze układów wtryskowych i zapłonowych silników spalinowych, stanowisko z silnikiem benzynowym Fiat 1,4, stanowisko z silnikiem wysokoprężnym 1,3 MultiJet, diagnoskopy samochodowe Bosch KTS 520 i FSA 740, diagnoskop samochodowy ADP186, przyrząd do badania świateł samochodowych, stanowiska do badań alternatorów i rozruszników, oscyloskopy cyfrowe, multimetry, karty pomiarowe.
Laboratorium napędu i sterowania urządzeń i pojazdów transportowych oraz diagnostyki napędów elektrycznych
W Laboratorium napędu i sterowania urządzeń i pojazdów transportowych przeprowadza się następujące ćwiczenia:
- badania układów napędowych trakcyjnych z silnikami: szeregowymi, indukcyjnymi, bezszczotkowymi; na stanowiskach można badać pracę napędową i pracę hamulcową napędów,
- badania napędów pomocniczych,
- badania diagnostyczne izolacji uzwojeń,
- badania diagnostyczne uszkodzeń klatki,
- badania układów przeciwprzepięciowych,
- pomiary parametrów elektromagnetycznych i elektromechanicznych układów napędowych,
- badania termowizyjne maszyn elektrycznych.
Wyposażenie laboratorium: stanowiska dydaktyczno-badawcze z silnikami szeregowymi, indukcyjnymi i bezszczotkowymi, prądnice z magnesami trwałymi, prądnica indukcyjna, energoelektroniczne układy rozruchu oraz sterowania pracą silników elektrycznych, oscyloskopy cyfrowe, multimetry, karty pomiarowe.
Laboratorium elektromechanicznych elementów wykonawczych i mikromaszyn
Prowadzone zajęcia dydaktyczne oraz badania z zakresu:
- badania silników szczotkowych z magnesami trwałymi,
- badania silników bezszczotkowym PM BLDC,
- badania silników skokowych,
- badania silników piezoelektrycznych,
- magnesowanie magnesów trwałych,
- badania silników tarczowych,
- badania układów resolwerów.
Laboratorium Podstawowe Maszyn Elektrycznych
Laboratorium składa się z kilkunastu stanowisk pomiarowych przystosowanych do wykonywania badań podstawowych: transformatorów, maszyn indukcyjnych, prądnic i silników synchronicznych oraz komutatorowych prądu stałego. Do każdego stanowiska doprowadzone są napięcia trójfazowe 400 i 240 V oraz napięcia stałe: 220, 110 i 12 V. Można wykonywać na nich badania maszyn elektrycznych o mocy do 40 kW. Regulowane źródła napięcia umożliwiają pomiar wszystkich typowych charakterystyk prądnic i silników zarówno prądu stałego, jak i przemiennego.
Stanowisko badawcze napędu hybrydowego samochodu o strukturze Micro Hybrid
Stanowisko badawcze napędu hybrydowego pozwalające na badania wstępnego elektrycznego nagrzewania wyłączonego silnika spalinowego, układów Start&Stop z superkondensatorami, układów gromadzenia energii w podwójnym zasobniku, układów elektrycznych pomp cieczy chłodzącej.
Stanowisko badawcze modułowego napędu hybrydowego Modul Hybrid
Stanowisko badawcze modułowego napędu hybrydowego służy do badań zużycia paliwa i emisji CO2 samochodów. Pozwala na optymalizację konstrukcji układów Micro Hybrid do użytkowanych silników spalinowych samochodów.
Uniwersalny mechatroniczny samochodowy system diagnostyczny Bosch FSA 740 i KTS 520
Pozwala na szybką i efektywną lokalizację usterek czujników, elementów wykonawczych, nastawników w sieciach elektrycznych samochodów.
Przenośny samochodowy tester diagnostyczny ADP186
Pozwala na szybką diagnozę sterowników samochodów.
Stanowisko badania silników i prądnic z magnesami trwałymi do pojazdów samochodowych
Umożliwia przeprowadzanie pomiarów i badań układów sterowania maszynami PM i komutatorów elektronicznych.
Stanowisko napędu hybrydowego równoległego
Wyposażenie: silnik PMBLDC o mocy 1 kW, silnik indukcyjny o mocy 4 kW (symulator silnika spalinowego), hamulec elektromagnetyczny 5,5 kW, bateria akumulatorów niklowo-wodorkowych, bateria superkondensatorów, przekształtnik dwukierunkowy, elektroniczny układ pomiaru momentu obrotowego. Służy do badań równoległego napędu hybrydowego, opracowywania algorytmów pracy napędów hybrydowych.
Stanowisko badawcze silników elektrycznych z magnesami trwałymi BLDC oraz prądnic synchronicznych z magnesami trwałymi
Umożliwia badania algorytmów sterowania maszynami elektrycznymi z magnesami trwałymi, wyznaczanie charakterystyk silników PMBLDC oraz prądnic PMSG.
Kamera termowizyjna FLIR
Badania termowizyjne i diagnostyka maszyn elektrycznych i silników spalinowych.
Rejestrator zakłóceń RZ1 firmy KARED
Przeznaczony do badań stanów przejściowych maszyn elektrycznych pracujących w systemie elektroenergetycznym. Rejestratory mają możliwość przeprowadzania pomiarów symultanicznych i współpracują z układem synchronicznego wyzwalania rejestracji. Rejestratory wyposażone są ponadto w zestaw czujników pomiarowych napięć, prądów i położenia kątowego. Wybrane parametry: ilość wejść - 16, częstotliwość próbkowania na kanał - 32 kHz, rozdzielczość - 12 bitów, pasmo przenoszone DC - 16 kHz, synchroniczne próbkowanie wszystkich kanałów analogowych (maksymalna różnica w czasie próbkowania między kanałami inaczej różnica faz pomiędzy kanałami dla częstotliwości 50 Hz) - < 12 µs (< 0,2°), pomiar prądów - 0.02 A do 300 A, pomiar napięcia - 2 V do 1000 V, pomiar położenia kątowego do prędkości 3000 obr/min (pomiar enkoderem, pomiar czujnikiem optycznym lub magnetycznym).
Karty szybkiego prototypowania firmy dSPACE: DS1102, DS1103
Urządzenia nalerzą do grupy układów HiL (Hardware in the Loop) przeznaczonych do symulacji on-line przy projektowaniu wspomaganym komputerowo. Karty mogą być wykorzystywane między innymi do projektowania i badań układów regulacji, w tym układów pracujących w systemie elektroenergetycznym (np. stabilizatorów systemowych), układów napędowych i zabezpieczeń.