Z dumą informujemy, że dr inż. Rafał Setlak z Katedry Elektrotechniki i Informatyki Wydziału Elektrycznego, we współpracy z firmą Caffaro – krajowym potentatem w dziedzinie produkcji rolek i napinaczy, uzyskał wyróżnienie Platynowym Medalem oraz Grand Prix Międzynarodowych Targów Innowacji w Paryżu Prix Eiffel za opracowanie nowatorskiej konstrukcji rolek do silnika spalinowego. Tym samym patent pokonał 234 inne wynalazki z 15 krajów świata.
Nowatorskość rolek jest potwierdzona dodatkowo trzema patentami (EPO, PL i Rosja) oraz medalem Międzynarodowych Targów Innowacyjności w 2020 roku.
W samochodach z silnikami spalinowymi (także w pojazdach hybrydowych) stosowane są od wielu lat i nadal będą stosowane rolki służące do prowadzenia pasów wielorowkowych. Takie pasy przenoszą moc z silnika spalinowego do innych urządzeń (np. pompy, alternator) i elementów silnika.
Problemem takich rolek w samochodach jest to, że pracują w ciężkich warunkach temperaturowych, narażone są na brud i zmieniające się obciążenia. Ich trwałość nie jest zatem zadowalająca.
Ale jak można poprawić koło? Skoro jest znane i stosowane od ponad 5 tyś lat?
Rozwiązanie powstało w ramach projektu R&D dofinansowanego z Funduszy Europejskich (Projekt POIR.01.01.01-00-0582/18-00 dofinansowany przez NCBR w ramach POIR 2014-2020). Można powiedzieć, że po wielu tysiącach lat udało się wymyślić na nowo koło!
Nowatorskie koła mają taką budowę, że zapewniają dodatkowe odprowadzanie ciepła. To wydłuża trwałość rolek a wzrost wytrzymałości jest o uzyskany przy redukcji zużycia materiałów. Jest to ważne z punktu widzenia ochrony środowiska. Stworzone zostały dwa rodzaje kół. Jedne są wykonane wyłącznie z tworzyw sztucznych a drugie są kołami hybrydowymi i mają rdzeń stalowy a na zewnątrz są plastikowe. Te drugie są przeznaczone do pojazdów hybrydowych czy sportowych.
Obecnie trwają długotrwałe testy drogowe kół w samochodach poruszających się w normalnych ruchu drogowym. Testy są prowadzone aby przekonać się czy wydłuży się gwarantowana żywotność do 150 tys. km. Rzadsze wymiany rolek pozwolą na zmniejszyć zapotrzebowanie na koła o ok. 30% zatem znacząco spadnie ilość odpadów z tworzyw sztucznych.
Jesienią 2022 w Europie udział silników benzynowych w sprzedaży nowych samochodów wynosił 38%, napędy hybrydowe to 23%. Na dopiero trzecim miejscu są pojazdy z silnikami wysokoprężnymi mające 17% udziału. Pojazdy hybrydowe plug-in to 9%, pełne elektryki to 11%. Rynek odbiorców jest zatem znaczny i będzie dostępny przez wiele kolejnych lat.
Film prezentujący nagrodzone rozwiązanie obejrzeć można w serwisie Youtube:
Serdecznie gratulujemy Panu dr. inż. Rafałowi Setlakowi międzynarodowego sukcesu!
Andrzej Kowalik